mandag 8. juni 2009

Uomtenksomhetens idioti

grande-roys Eniro har fått Datatilsynets tilsagn til å bekjentgjøre folks bursdager i Telefonkatalogen på nett. Dette er det glade vannvidd, slik en av oppsitteren påpekte i NRK P1s sending Her & Nå. Jeg vil ikke ha slike såkalte gladmeldinger, helt enkelt! Jeg til og med hater å feire min egen bursdag.

Jeg vil si det så sterkt at dersom Datatilsynet har tillatt denne galskapen, så vil jeg heretter nekte for at min fødselsdag blir en del av mitt unike personnummer.

Når jeg sjekker sidene til Telefonkatalogen, så har man tatt til vettet. Nå går det an å reservere seg, ved å logge seg inn, etc. Dette er ikke godt nok. Det finnes nok av mennesker, eksempelvis mine foreldre som aldri er på nett, som altså får sine vitale data ‘flashet’ for hele verden. Dette går rett og slett ikke an!

Jeg har lenge gått og tenkt på saken. Det er aldeles uholdbart at fødselsdata er en del av våre personnumre. Dette må Fornyings- og administrasjonsdepartementet snart ta inn over seg.

Jeg vil si det så sterkt at vi i dette landet får alt for mye av det vi ikke har bedt om, alt for lite av det vi ønsker oss og særdeles lite av det som er tvingende nødvendig.

Hører du, Heidi Grande Røys (SV). Hun er for tiden sittende statsråd i departementet. Hun er min minister. Hun har faktisk vært den minst påaktede og den beste statsråden av dem alle, for SV s del. Ta til vettet. Trekk tilbake Eniros tilsagn. Gjør vår digitale hverdag bedre, og la bandittene aldri få arbeidsro på nett!!!

Dette er faktisk en sinnsvakt god valgkampsak i stedet for meningsløse utspill om varme måltider i skolen, osv. I lys av EUs parlamentsvalg, der Piratpartiet i Sverige har begått et politisk jordskelv, kan en aller enklest se dette.

SISTE!

Idiotiet tok til vettet! Eniro har fjernet fødselsdagene på telefonkatalogens nettsider. HURRA!!!

1 kommentar:

Unknown sa...

Idiotet tok til vettet. Fødselsdager er nå fjernet fra Eniros telefonkatalog på nett! HURRA!!!