torsdag 27. august 2009

Forbrukerjournalistikk med vett og innhold

lamper

I går kveld var det sesongens første Forbrukerinspektørene (FBI) på NRK1. Det ble en nyttig halvtime.

Nordmenns kreative vilje til å skaffe seg tollfrie varer har nedfelt seg i bestilling av snus på internett. Dette kunne potensielt spare folk for mange penger, dersom postforsendelsen gikk glatt igjennom hos Posten. Det gjør den jo ikke, og det ble ikke opplyst hvor kostbar denne returen av varer er. For når folk ble presentert for tollsatser, m.m. – vel, så ble ikke pakken hentet. Mer alvorlig skulle saken bli, når FBI kontaktet Helse- og sosialdirektoratet. Kari Huseby, som tidligere styrte Statens Tobakkskaderåd, visste beskjed. De advarslene om snusens farlige konsekvenser var på svensk på snuspakkene. Dette betyr at de er helt ut ulovlige å ta inn i Norge. Nok en gang en vinner fra FBI på at det meste er for godt til å være sant.

I et annet innslag tok FBI opp et fenomen som er en gjenganger: Barns interaktivitet og penger. Denne gangen var det et slags sosialt nettverk, noe a la Facebook i følge FBI, som trakk til seg rundt 250.000 unge jenter i Norge. Nettsiden gosupermodel utgir seg for å være gratis, men viser seg raskt å bli et pengesluk. Det råeste er at unge jenter innbys til å handle klær mot høyst reelle penger, der nettstedet forbeholdt seg retten til å tømme det interakvtive klesskapet, når nye kolleksjoner ble introdusert. Det skulle tatt seg nydelig ut om Dressmann og liknende skulle komme hjem til meg og hente varene, dersom forretningen skiftet ut lagervarer. Du store min!

Den virkelig store nyheten i FBI var at glødelamper blir forbudt å selge fra 1. september i år. I hele Europa, til og med. Og – nesten oppskriftsmessig – har svenskene startet å hamstre de gamle lyspærene.

Her i Norge har det vært langt mindre fokus på at glødelampen forsvinner. Det kan være flere grunner til dette, men FBI lanserte selv en uhyre god forklaring. Det var foretatt en priskalkyle, dels fordi de nye sparepærene, halogenlampene og LED-pærene er mye dyrere i innkjøp. Holdbarheten på de nye lampene er godt kjent. Strømregnskapet ble imidlertid forbilledlig godt forklart.

Det var sannelig en hel tusenlapp å spare på noen av pærene. Årsaken er at de nye lampene har et mye lavere energiforbruk, og i sin levetid vil bruke vesentlig mye mindre strøm, til å produsere lys. Dette er miljøsaker, en gladnyhet rett og slett, som får folk til å endre atferd.

Nedsiden er at de nye lampene ikke gir like godt lys. Men dersom en forbruker benytter flere lamper, så er det langt igjen til tusenlappen pr. glødelampe i gevinst. I tilleggg kan en anta at det vil bli større konkurranse på pris, når forbudet på glødelampene inntrer i neste uke. Det eneste som manglet, var en vurdering av om de nye lampene, utløser nye og potensielt kostbare prosesser for å bli kvitt dem etterpå. Dette svarte FBI ikke på, denne gangen.

Siste post var en direkte reklamespot for egen fortreffelighet: små lomme-tv’er. Dette er kanskje interessant i Oslo-området. Det ble påpekt helt til slutt, i en vurdering av de forskjellige modellene på markedet. Dette er et gratisprosjekt i hovedstaden i to år. Etter dette er tjenesten ganske uviss, og potensielt da som en betaltjeneste, hvilket ikke ble tatt opp i FBI. Enn så lenge, er det altså mulig å se alle NRKs TV-kanaler samt TV2 og TV2 Nyhetskanalen gratis.

For den som i utgangspunktet ikke har nok duppeditter i lomma fra før, på trikk og bane i Oslo, betydde lomme-tv’en et par tusenlapper i innkjøp. Eksperten fra Lyd & Bilde hadde vurdert de enkelte modellene, og var selv kullsviersk overbevist om at dette ville bli populært. Hva slags tjenester og hvilket prisnivå vi da snakker om, er rimelig ukjent? Dette ble overhodet ikke nevnt i gårsdagens reportasje.

Uansett har FBI etablert seg, som et magasin på onsdag kveld, med vett og innhold. Programmet både engasjerer og opplyser i en travel hverdag.

Ingen kommentarer: