mandag 3. november 2008

Simpelt tjuveri

bankkonto Verdens Gang melder i likhet med mange andre at Høyre fremmer forslag om at vi skal få beholde våre kontonumre når vi skifter bank. Dette er simpelt tjuveri av en sak som først ble fremmet av sittende finansminister Kristin Halvorsen fra SV. Hun fikk utredet spørsmålet, der konklusjonen var at kostandene til bankene var så vidt høye at dette ville koste mer enn det smakte for kundene.

Jeg slutter meg til Høyres forslag. Det kan umulig være for dyrt å drive bank i Norge, når den største banken DnB NOR kan levere rekordresultater – tross at vi har opplevd tidenes finanskrise. Dette vitner snarere om at saken er for enkelt utredetøl. Saken virker underlig i lys av at også Telenor brukte kostnadsargumentet, da Post- og teletilsynet utredet om telefonnumre skulle bli personlige. Jeg kan ikke se annet enn at kun Telenor muligens tapte både renomme og inntekter av det stridsspørsmålet. Det samme er jeg enig med Hlyre i at vi vil kunne se i spørsmålet om bankkonti og –numre.

I tillegg er det slik at selv om kostnadene i dag vil fordyre kundenes kostnader, så er framtidens gevinst ikke beregnet. Vi skylder våre etterkommere at kontonummeret blir personlig. Ellers lar vi en skjermet næring, som de siste ukene har ligget på sine knær og bedt om å bli reddet fra konkurs, få spille førstefiolin. Jeg nekter å tro at kostandene vil bli større. Derimot er det et problem med stjålen indentiteter. Da blir det nok en seig materie å få stoppet svindlerne.

Men først og sist: Hvis personnummeret er så vitalt i all offentlig bruk, og vi kun har ett eneste nummer til alt, så stilelr jeg meg undrende til at saken ikke kan bli langt enklere også innen baknæringen. Jeg minner om at forsikringsbransjen inntok det samme standpunktet om flytting av forsikringer, og at dette ville bety økte kostnader ut til kundene. Jeg har til gode å se at vi som forbrukere har tapt på alle de skanser som en gang ble sett som hellige kyr.

Etabler personlige kontunummere nå! I disse krisetider kan det kanskje være lønnsomt på sikt…

Ingen kommentarer: