mandag 12. januar 2009

Merci beacoup, monsieur Berri!

berriDer Spiegel melder på sine nettsider at den franske filmregissøren Claude Berri er død, i en alder av 74 år i Paris. Ingen høy alder, riktig nok – men heller ingen ungsau, som nå har forlatt oss.

Meg har Berri moret med en rekke filmer. De mest kjente er kanskje hans filmatiseringer av Marcel Pagnols enestående litterære verk om Provence, altså filmene om Jean de Florette og Manon og kilden (1986). Noe for den kresne filmelsker, begge de to. FRansk films første-elsker, Yves Montand, briljerer - som Le Papet/Cesar Soubeyran - i en av sine siste, store roller! Parbleu, for noen filmer…

For de ungdommelige med overflod av testosteron er jo scenen  Manon og kilden, der Manon (Emmanuelle Béart) bader i Evas drakt, blant de mest pirrende og dirrende scener i fransk film. Jeg kan ikke si annet enn at jeg lider sammen med Daniel Auteuil i karakteren som Ugolin.

Barn i alle aldre gledet Berri ved å produsere min barndoms store latterdør, Goscinny & Uderzos udødelige Asterix og Obelix møter Kleopatra (2002), med Gérard Depardieu i en meget romslig utgave av seg selv som Obelix. Kanskje ikke noen innertier imot den animerte versjonen, som jeg var på Lillehammer kinoog så sammen emd en barndomsvenn og hans far. Faren lo faktisk mer enn oss ungene!

Hele hans kunstneriske arbeid innen filmen er for øvrig grundig dokumentert her. Der framkommer alle vita om at en av fransk filmkunst fremste arbeidere er gått ut av tiden.

Merci beacoup par votre trés amusante filmes, monsieur Berri!!!

Ingen kommentarer: