onsdag 4. mars 2009

Krisetall for Saab og Volvo i USA

saab Dagbladet melder i dag om Krisetall for Saab og Volvo i USA. Dette er ikke spesielt nytt, men artikkelen spekulerer i at det ligger an til en fusjon mellom Saab og Volvo.

I forrige uke var det innspill om at Saab kunne delta i produksjonen av den norske el-bilen Think. Noen i Trollhättan, stedet der Saab er hjørnesteinsbedriften med 4.ooo ansatte, har allerede eksportert noen hoder til Think i Skedsmo. Men det er med Think, som med alle biler om dagen, en utfordring når kundene ikke står i kø utenfor produksjonslokalene. For et år siden var det lang venteliste for en Think. Så fort snudde dette markedet.

Mange snakker om at bilindustrien har fått en saftig balletak på debatten om hvordan statens finanser skal redde dem fra konkurs. I krisetider er det imidlertid slik at all overflødig kapasitet og industri uten levelig framtid, som går under. Derfor sier noen nå at det er jo ikke mer spesielt for bilindustrien i dag enn det var på tidlig 1980-tall. Da var det også krise i bilindustrien i USA, gruvedrift i Storbritannia, aluminiusmindstrien i Tyssedal i Norge, osv. Og for de som tror blindt på markedskreftene, så har de på en side litt rett. Det ble omstillinger der og da, som kanskje var nødvendige, og som på sikt utløste ny industri, aktivitet, m.m. Ja, mange ble uføretrygdet i Norge…

I 1979 ble nesten Volvo og staten Norge enige om en avtale, slik at Norge også skulle bli en av de bilproduserende landene. Det ble med Troll på 1950-tallet, der det totalt ble lagd seks biler. I bytte for eierandeler i Volvo, skulle Sverige få del i det norfske olje-eventyret. Pähr Gyllenhammar forhandlet på svens side, inntil det strandet også den gangen. Nå er sjansen her igjen. Denne gangen er det i tillegg et fullblods industrianlegg som kan tas i bruk, for å produsere morgensdagens biler med Think. En vakker tanke, men det blir helt sikkert ikke noe av. Dessverre. Og slik blir det snart ikke en Think å få også???

Ingen kommentarer: