fredag 10. juli 2009

Slik jukser de med maten vår!

matjuks

Bild Zeitung skriver i dag om hvordan matprodusenter jukser med tilsetninger og annet, som er utviklet i laboratorier, og som skal få ned kostnadene i både produksjon og salg. For en befolkning som ikke er særlig sterk i tysk, så er denne artikkelen komplisert å navigere seg fram i. Jeg skal forsøke å gi et lite innblikk i dypt alvorlige problemer.

Det er jo en gjenganger at våre produkter i mathyllene er tuklet med. Det er ikke så lenge siden jeg så på NRKs Forbrukerinspektørene (FBI) at i kjøttpålegg er det noen ganger ikke snev av det vi betaler for. Eksemplet de trakk fram for et år siden, tror jeg, var at kalverullade kunne inneholde kalvekjøtt, men mest vanlig var rester av okse- og svinekjøtt i produksjonen. Dette er jo regelrett juks etter min smak, når det med knøttliten skrift står at produktet kan  inneholde kjøtt fra kalv, okse og svin. I tillegg er dette særs alvorlig. Kalverullade er omtrent det fineste som finnes for sarte mager, sånne som min. Når dette ikke er sart lenger, så lurer jo vi vanlig dødelige på om det er noe galt med skrotten, men så viser det seg at kjøttprodusentene har lurt deg. Jeg har faktisk erfart dette, men skjønte altså ikke hvor problemet oppsto. Nå vet jeg litt bedre.

FBI viste i vinter en måte å tukle med maten på, som gjør at maten får den motsatte hensikt enn det de reklamerer for. Eksemplets makt var da de såkalte sunne fett- og smørtypene. Problemet med de fleste er at disse er så manipulert i laboratorier, der utgangs-punktet er mindreverdige oljer, som i sum gir oss mer helseskadelig mat enn vanlig. Dette er altså stikk i strid med de typene som i utgangspunktet skal være sunne. Blant de alarmerende momentene til FBI var bruken av palmeolje. I prinsippet er fettet de reineste trailerbombene med fettlagre til blodsystemet. Jo mer bruk av slikt, desto større sannsynlighet for hjerte-/karlidelser. Altså er vi så å si ute av stand til å regulere vår eget kosthold, når matprodusenter så genuint jukser med maten.

Artikkelen til Bild går enda lenger. Her får vi ytterligere eksempler på hvordan de produktene vi i utgangspunktet ikke trodde at man kunne tukle med, de er ikke engang fra samme produkt eller har samme opprinnelse, som det reklamees med. Blant Bilds eksempler er reker laget på eggehvitestoffer fra fisk, eller skinke som er såkalte analog-skinke – dvs. mindreverdig kjøtt som er sminket og tilvirket i en kjemisk prosess, tilsatt emulgatorer og fandens oldemor for at det skal  smake som skinke.

Dette er rystende lesning. Jeg tilhører de mennesker som kjøper minimalt med tilvirket ferdigmat. Jeg vil gjerne se det opprinnelige produktet, eller bruke såkalte basisvarer til å lage mat. Sånn at jeg er sikker på at maten er mest mulig sikker. Fordi jeg har magesår, så må jeg være på den sikre siden. Og det er jeg slett ikke, selv om reker aldri kommer på mitt kjøkkenbord, ettersom jeg er allergisk mot skalldyr.

Nå skal det sies at jeg er omtrent håpløs i kosten, altså det vi kalte vanleppatrant hjemme på Vingnes. (Ja, jeg har søkt på ordet, og fant ikke snev av noen korrekt staving eller forklaring, selv etter at jeg gjorde noen fikse søk…) Men dette fører til at det blir ytterst komplisert å være litt sær i kosten. Ikke bare er det slik at jeg ikke kan spise, eller ikke tåler forskjellig typer mat, men nå må en altså ha med seg en liste med førevar-regler for å handle inn mat. Kjøp av mat er ikke bare en industri, men også en kunnskapsvare – i betydningen at folk må være bortimot ernæringsfysiolog med en doktorgrad i kjemi.

matjuks2

Aftenposten peker imidlertid på at det vil bli enda vanskeligere å holde på sunnne produkter, og hva som er den sunneste maten. EU har hatt skumle hensikter før, der Bild viser til hvordan matsminking (tukle med maten i ingredienser og laboratorium) har fått utvikle seg til direkte farlig mat. Nå vil EU, ifølge Aftenposten, skifte dette regimet slik at mat tilsatt visse presumptivt gode stoffer, også skal ha betengelsen sunn mat – til tross for at den er meget usunn.

Bild viser blant annet til at mat tilsatt glutamat er meget fetende. Du blir feitere av tilsetningsstoffene enn de gevinstene du får i for eksempel mat, som EU vil klassifisere som sunn, bare fordi det er et tilsetningsstoff med omega 3-fettsyrer - et eller annet sted i hele det kjemisettet som vårt matfat vil bli etter dette.

Du blir ikke lenger feit av å spise for mye feit mat, aller at noen spiser alt for mye usunn mat. Nei, det blir et spørsmål om kunnskap – i betydningen hvem som vet hva maten inneholder. Jo mindre du fulgte med på skolen og i naturfag/biologi/kjemi, desto feitere blir du.

I en dokumentar så jeg dette forklart. Der hadde de tatt for seg en geografisk bitteliten plass i sørstatene i USA. Her var innbyggerne dårlig utdannet, stort innslag av kriminalitet og meget dårlige forhold sosialt. Og det var ett slående funn: De var smellfeite, hele bunten. Forklaringen fant de i matfatet. Det var ingen som i prinsippet spiste for mye, de spiste direkte helseskadelig mat som medførte ekstrem overvekt. I tillegg viste det seg at jo billigere maten ble, desto farligere var den for den allmenne helsetilstanden. Kort sagt: Kapitalismen – i betydningen næringsmiddelindustrien -  har nå blitt livsfarlig, for folk flest – i jakten på billigere produkter, når de kutter kostnadene og jukser, selv med elementer av det i gamle dager kalte blank løgn.

Denne utviklingen skremmer meg. Vi sitter og ser dette utfolde seg på TV. Aviser og bøker og media er nærmest hysterisk opptatt av slanking, problemorienterte beskrivelser av forsiktighetsregler ved innkjøp av mat og prefabrikata, osv. Likevel ender vi opp med at desto mer dritt, som man enten jukser inn i maten eller tilfører maten, jo verrre skal det bli. EU går altså foran i denne krigen med det omvendte prinsipp. Jo verre, desto bedre. Forstå det, den som kan…

Ingen kommentarer: