torsdag 30. juli 2009

Speil, speil på veggen der

valgomat

Aftenposten har, i likhet med en rekke nettsteder, lagd en valgomat. I min naive tiltro til at det kan etableres objektive kriterier, så har jeg nå prøvd den til TV2, Verdens Gang (VG) og Aftenposten. Det ble tre forskjellige svar.

Det er ikke det minste rart at disse spørsmålrundene ender med forskjellig anbefalinger. Spørsmålene er ikke like. Ergo må dette baseres på et skjønn, foretatt i den enkelte redaksjon. Slikt skulle jeg i grunnen ha visst på forhånd. Likevel gikk jeg i fella.

Hos TV2 fikk jeg anbefalt Det norske Arbeiderpart (Ap). Hos VG fikk jeg til svar at det var hos Sosialistisk Venstreparti (SV) at jeg hadde mine hjertesaker. I Aftenposten ble det Rødt som gjenspeiler mine synspunkter. Metode og vekting av spørsmålene var litt uklart i valgomatene Jeg er ikke helt komfortabel med betegnelsen valgomat, men ålreit…

TV2 sier at de har finlest det enkelte partis program, og satt opp spørsmålene likeledes. Dette høres tilforlatelig ut. Likevel er det jo slik at det er TV2 som har lest partiprogrammene, ikke den enkelte velger. Det er således den tolkning som TV-kanalen selv legger til grunn, som får betydning for svaret valgomaten gir.

I noen tilfeller er det jo ørsmå deetaljer som skiller partiene. Samtidig er det sikkert en del velgere, som tenker over den perioden vi har bak oss, der Ap, SV og Senterpartiet (Sp) regnes som en blokk. På borgerlig side er dette uklart. Venstre-leder Lars Sponheims oppfatning samsvarer ikke med den makt som Fremskrittpartiet (FrP) har, ettersom FrP-leder Siv Jensen sier at det ikke blir noen borgerlig regjering uten henne.

Den eneste slutningen jeg fant ut av, det var at mine hjertesaker lå på venstresiden i norsk politikk. Det ar ingen bombe, for å si det mildt. Til sjuende og sist er det jeg som velger, uansett.

Det er ikke uvesentlig at det etableres slike valgomater. Velgerne er rimelig frustrerte ved dette valget. Jeg anbefaler imidlertid at en tar alle disse valgomatene. De er oppklarende og friske, på en måte. Og de gir i sum det svar som er hele poenget: valgets kval.

Ingen kommentarer: