søndag 16. august 2009

Imponerende!

noora

Dagsavisen melder i likhet med de fleste nettavisene at Øyafest-ivalen endte i regn og gjørme. Det samme skjedde for førti år siden på Woodstock.

Etter at Noora Noor entret scenen, steg stemningen flere hakk. Det støtter jeg fullt ut. Og det er påfallende hvordan dårlig vær har liten påvirkning på det kunstneriske inntrykket, dersom musikken bergtar. 

Noora Noor har jeg så vidt hørt om, men det jeg har sett på VG TV, er mer enn overbevisende. Noor har i tillegg et brett med musikere med seg, som virkelig imponerer, først og fremst. Gitaristene har jeg klart å kjenne igjen, og det er ingen ringere enn Jørn Fodnestøl (gitaristen i husbandet til TV-programmet Beat for Beat) og bluesfenomenet Amund Maarud. De er slett ikke alene på scenen.

For en som har alt av Rufus featuring Chaka Khan, og som til kjedsommelighet har terpet på grooven til Tower of Power, får rundvasket ørene med nostalgi - mens jeg hører på Noora Noor fra Øyafestivalen. Dette har jeg ikke bare savnet, jeg har ærlig talt aldri trodd at jeg skulle få oppleve noe slikt med norske musikere. Så tight og funky vil jeg påstå at Noora Noor og bandet hennes låter på Øya.

Det er fortærende at jeg ikke har fysikk til utendørskonserter mer. Ellers er det stor synd og skam at jeg ikke var på Øya. Noora Noor er grundig skrevet inn i minnet. Neste gang vil jeg ha dette live! Innendørs, vel å merke!!!

Konserten kan du se her.

Ingen kommentarer: