lørdag 15. august 2009

Sjørøverskute?!?

piratskip

Jeg har sakset dette fra den tyske avisen Die Welt om frakteskipet “Arctic Sea”. Skuta har vært søkk borte mellom 28. juli 2009 og til i går. Da befant skuta seg ved Kapp Verde, altså utenfor Vest-Afrika.

“Arctic Sea” skulle gå fra Finland til Algerie med en trelast, til en verdi av 1,3 millioner Euro (ca. 10 millioner norske kroner). I Østerjsøen skal imidlertid skipet vært forsøkt kapret av pirater. Et innslag på NRK Dagsrevyen hadde et intervju med en svenske, som fortalte at en gummibåt med angivelig svensk politi hadde bordet skuta, mishandlet det russiske mannskapet, og gått fra borde. Som det ble sagt i reportasjen, så er dette ikke noen framgangsmåte for svensk politi.

Etter dette har “Arctic Sea” meldt seg ved den engelske kanalen 28. juli 2009, i følge Die Welt. Andre medier har operert med 30. juli som siste kontakt med skuta, inntil det ble opprettet kontakt med “Arctic Sea” i går utenfor Kapp Verde. Både russiske styresmakter og NATO står i kontinuerlig kontakt med frakteskipet. Den siste aktøren er den som gjør meg skeptisk og foruroliget. Hva i all verden har forsvarsalliansen NATO med denne sivile båten lastet med trelast å gjøre? Ja, med mindre fraktbrevet ikke er i samsvar med skipslasten?

For det første er selve kapringen av skipet et mysterium, dersom dette har skjedd i Østersjøen. Langt mindre troverdig er opplysningene om at svensk politi gikk ombord. Det er nesten så en skulle tro at Jan Guillous krimhelt Carl Hamilton har bordet skipet.

Med NATO, som en av intressentene i hvor skipet skulle befinne seg, henledes jo uvilkårlig tankene på at miliære grupper har tatt seg ombord. Og Jan Guillou er en dreven journalist, der mange har påpekt at fri fiksjon er bøkene om Coq Rouge ikke, med unntak for selve intrigen i hver enkelt bok. Guillou er en av Sveriges mest profilerte journalist og forfatter, og for avsløringen av  IB-affæren. I sak handlet disse avsløringene om en hemmelig svensk militærenhet. Jeg skal ikke spekulere videre…

Men: Det er likevel kuriøst at Østersjøen kan ha vært åsted for et slikt anfall. I dagens teknologiske verden skulle dette så å si være umulig, med mindre det er flere uetterretteligheter vi ikke kjenner til. I motsatt fall har et eller annet tilstøtt skipet, som vekker mistanke.

Når svenske myndigheter går ut og dementerer, er det rimelig å tro at dette holder stikk. Østersjøen er imidlertid så overvåket, ikke minst bedrev NATO og tidligere Sovjetunionen utstrakt spionasje her under den kalde krigen, til at dette igjen styrker spørsmålet om hvordan dette faktisk er mulig. Jeg vil tro at FSB fortsatt er like operativt i Østersjø-området, nå som tre baltiske stater samt Polen er med i NATO.

På Die Welt sine hjemmesider er selvsagt spekulasjonene i gang. Allerede i det første innlegget jeg leste, ble det insinuert at “Arctic Sea” inneholder en skjult last. Det dreier seg ikke mindre enn om atomvåpen på avveie. Meget mulig? Neppe! Med mindre det er ytterligere problemer med mannskap og skipslast.

Kjølvannsstripa til skuta er ikke i samsvar med normale omstendigheter. I minst to uker er det ingen sivile etterretninger om båten. Den ble meldt søkk borte for omtrent en uke siden.  Kapp Verde er ingen optimal skipslei for en båt med destinasjon Algerie, når båten gir seg til kjenne igjen. Da burde båten i det minste ha vært nærmere Gibraltar, hvilket den ikke er.

Dermed er det grunn til å stille spørsmål, selv uten de mest spekulative egenskapene. Når i tillegg den russiske NATO-ambassdøren Dimitrij Rogosin sier til Die Welt at man er i stadig kontakt med “Arctic Sea”, og at situasjonen er dramatisk, da er det faktisk grunn til stor bekymring.

I norske medier har ikke denne saken hatt det helt store trykket ennå. Den har vært hyppigere i mediebildet i Tyskland, hvilket jeg har stusset litt over. Hele dette dramaet kan ha sine rimelige forklaringer. Det er likevel et hår i suppa: Algerie.

Algerie har lenge vært en problemstat, destabilisert gjennom en rekke borgerkriger, opprør, statskupp og diktatur. Situasjonen er såpass uavklart at lite er usannsynlig, og en sammenkobling med Al-Qaida kan ikke utelukkes. Dette er elementer til vesentlig bekymring, når skuta både har hatt avdrift og lite kontakt med omverdenen.

SISTE: 15. august 2009 – klokka 19:49

piratskip2

Dagbladet melder på nett at “Arctic Sea” kan ha sendt ut signaler i dag. Disse opplysningene er usikre, om en skal forstå Dagbladet rett.

Opplysningene om at bulkskipet skulle befinne seg 400 natusike mil utenfor Kapp Verde, er dementert av den russiske ambassaden.

“Arctic Sea” er registrert på Malta, men har et russisk mannskap på 12. Det er imidlertid et finsk rederi, som har hyret båten til å frakte tømmer til Algerie, og har skal ha mottatt et pengekrav. Dette fastholder dermed inntrykket av at “Arctic Sea” reint faktisk er kapret.

Russlands president Dimitrij Medvedvev har engasjert seg i saken. I følge Dagbladet har han beordret at “alle nødvendige ressurser” skal settes inn på finne skuta, og eventuelt befri det russiske mannskapet.

Ingen kommentarer: